En Asienbaserad blogg om bistånd och att arbeta med bistånd.

Det är sent på kvällen och mötesdeltagarna i ACT Thailand Forum börjar troppa av efter en kväll av karaoke och dans. Tidigare på dagen har vi diskuterat samarbeten mellan våra respektive organsiationer.

Deltagarna har flugit in från Burma, Laos, Thailand och Japan. Vi jobbar alla i olika kristna organisationer som är del av det globala nätverket ACT Alliance. Vi jobbar alla med utvecklingsfrågor och vi hör till de mera radikala kristna biståndsorganisationerna. Sådana som arbetar med mänskliga rättigheter och som anställer alla sorters medarbetare. Inte bara kristna Jönköpingsbor, utan även ganska okristna (som undertecknad), ogifta, bögar, aktivister, transsexuella, vegetarianer och helt vanlig lokal medelklass. Vi är thailändare, laotier, burmeser, japaner, irländare och svenskar. Jag letar efter kulturkrockar men kan inte finna några. Men så tänker jag: kulturer kan ju inte krocka.

ACT Thailand Forum är i grund och botten ett resultat av globaliseringen av bistånd. Det går inte längre att enkelt kategorisera i givare och mottagare. Lokal kapacitet och ägarskap står i fokus och nätverk av organisationer med personal från hela världen skapas för att underlätta samarbeten och för att söka finansiering lokalt. Alltmer biståndspengar distribueras av beskickningar i mottagarländerna och därför måste också lokal kompetens att söka dessa pengar byggas upp.
I juli lämnade en lokal organisation i Kambodja in en ansökan till EU där min egen svenska organisation var en partner. På sätt och vis kan man säga att de sökte pengar för oss, även om summan var ytterst liten. Så ser den nya biståndsarkitekturen ut.

Det innebär också att allt färre svenskar skickas ut i världen och biståndsarbetarna rekryteras alltmer lokalt eller internationellt. När jag åkte ut 2006 var det fem svenskar på det kontor jag arbetade i Phnom Penh. Idag är det en kvar på samma kontor.

Det är en spännande utveckling på många sätt, men jag kan känna viss sorg för att färre svenskar får möjlighet att bilda sig en egen uppfattning om situationen i världen och bidra till att den förbättras. Jag är i alla fall glad att jag fick chansen.

I morgon fortsätter vi diskussionerna. Om vi orkar upp efter karaoken och whiskyn.

Categories:

Post a Comment

Välkommen att kommentera. Använd ett vänligt och vårdat språk.

Jag accepterar inte inlägg som är sexistiska, rasistiska eller på något sätt uttrycker sig nedlåtande om andra. ¨Det är en fördel om man håller sig till ämnet, men beröm är alltid trevligt att få.